By Knut Stian Olsen | November 28, 2007 - 2:19 pm - Posted in Arbeiderpartiet, Kristin Halvorsen, Politikk, Regjeringen, Råtne politikere, SV, Stoltenberg

Det er et forjævlig råttent spill finansministeren og statsministeren holder på med nå når de mener at sparebankene skal redde skinnet til sosialistiske ordførere som sløser bort flere hundre millioner av sine innbyggeres penger.

Jeg er selv en sparebank kunde og jeg er faen ikke interessert i at mine banktjenester skal bli dyrere fordi sosialistjævler av noen ordførere synes det er morsomt å gamble med kommunens penger.

Skulle likt å sett de hyklerske Kristin Halvorsen og Jens Stoltenbergs reaksjon hvis det var snakk om en ordførerstyrt kommune fra Frp eller Høyre. Men det er det altså ikke. Det er KUN Ap kommuner og eks SV kommuner det er snakk om

Hemnes  Ap-ordfører Kjell-Idar Juvik
Narvik  Ap-ordfører Karen Margrethe Kuvaas (eks: Ap-ordfører Olav Sigurd Alstad)
Hattfjelldal Ap-ordfører Asgeir Almås
Rana  Ap-ordfører Geir Waage (eks: SV-ordfører Inge Myrvoll)

This entry was posted on Wednesday, November 28th, 2007 at 2:19 pm and is filed under Arbeiderpartiet, Kristin Halvorsen, Politikk, Regjeringen, Råtne politikere, SV, Stoltenberg. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

10 Comments

  1. November 28, 2007 @ 2:33 pm


    Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, helt enig med deg at kommunene må ta ansvaret og ikke bankene. thM

    Posted by theman
  2. November 28, 2007 @ 2:56 pm


    Hva er det du snakker om!? Enten ser du spøkelser på høylys dag, eller så er du rent uvitende!

    Vedtakene om å investere fremtidige konsejonsutgifter ble vedtatt av enstemmige kommunestyrer og ikke bare av sosialistjævlene.

    SÃ¥ kan man jo diskutere hvorvidt kommunene selv skal ta ansvaret, om staten mÃ¥ hjelpe Ã¥ dekke tapene eller om selskapene som eier terra securities skal mÃ¥tte ta ansvar. hvis du mener at den eneste grunnen til at halvorsen sier at dette er sparebankenes ansvar, er fordi et annet regjeringsparti har ordførerstolen i disse kommunene, sÃ¥ mener er du bør ta deg sammen og slutte Ã¥ tro pÃ¥ noen “sosialistjævel”-propaganda. Du er patetisk.

    Posted by Kristian
  3. November 28, 2007 @ 3:22 pm


    Bruk av “felleskapets” penger. Jens betaler lønn til Tony Blair, til arbeidsskye palestienere og afrikanere. Men hjelpe et par rundlurte kommuner slik at det ikke gÃ¥r ut over lokalbefolkningen, nei det har man ikke i Oslo.

    Posted by Gunnar M I Bergen
  4. November 28, 2007 @ 4:00 pm


    Well, someone is going to have to give more money to these kommunes whether we like it or not.

    I don’t see why I, as a taxpayer to the Norwegian state, should have my tax money used to bail them out.

    I don’t live there, I don’t use any of the Sparebanks involved and I sure as hell don’t have any money invested with Terra. Why should my money be used?

    It seems like you were more than happy for your Sparebank to reap the rewards of Terra’s success while the going was good! It’s that kind of success that has helped keep your Sparebank competitive over the last decade.

    Which do you think is the better alternative:

    1. Each of the 77 Sparebanks that co-own Terra put 5 million NOK into a rescue fund.

    2. The Sparebanks wash their hands of the whole affair and take a huge hit on the goodwill side of the business.

    In the case of scenario number 1, the Sparebanks will probably suffer for 12 months until trust is regained in their Terra replacement but most will probably survive. In the case of scenario number 2, the Sparebanks will probably suffer for 3-5 years as the Norwegian public will remain highly suspicious of any Terra replacement. Survival? Good question!

    Posted by Billyquiz
  5. November 28, 2007 @ 5:39 pm


    hmm.. Dagbladet kunne vel kanskje funnet en mer opplyst blogger Ã¥ sitere. Selvfølgelig har sparebankene et eieransvar Ã¥ forholde seg til. Synd at du har satt penger i sparebanken, men sÃ¥nn er livet. Du som kunde, mÃ¥ svi for bankens blemmer. I ditt forrige blogg-innlegg fremstiller du kommunene som sutrete. Du er jo en fin representant for samme kategorien selv. Vet ikke om du greier Ã¥ se ironien der, eller…

    Posted by Hans
  6. November 28, 2007 @ 6:01 pm


    Jeg mister ikke noe tro på sparebankene hvis de ikke gidder å rydde opp i hjernedøde poltikeres rot, og det tror jeg gjelder de fleste mentalt oppegående mennesker.

    Nei, la de ta dette på egen kappe, og avtre sine stillinger i samme slengen.

    Posted by Thomas
  7. November 28, 2007 @ 7:06 pm


    Det er jo ikke slik at dine banktjenester automatisk blir dyrere hvis kommunene gÃ¥r inn for Ã¥ legge penger pÃ¥ bordet.. Skal sparebankene gÃ¥ inn med penger, vil dette gÃ¥ ut over sparebankenes eiere (eiere av grunnfondsbevis) og de fondene sparebankene betaler overskudd over (som regel lokale/regionale fond til støtte for kultur og idrett). SÃ¥ lenge du ikke har grunnfondsbevis i sparebanken din, vil du ikke kunne bli berørt av en slik utbetaling. Hvis banktjenestene skulle bli dyrere vil jo du som rasjonell aktør i et velfungerende marked bare bytte bank… Uansett er det utenkelig (?) at ledelsen i sparebanken din velger Ã¥ gÃ¥ inn med sÃ¥ mye penger at de mÃ¥ sette opp prisene for Ã¥ kunne overleve, er det ikke?

    Ikke misforstå, jeg er helt enig med deg i at eierne av terra-gruppen har null ansvar (verken juridisk eller moralsk) for å dekke tapet disse kommunene har pådratt seg, jeg ville bare påpeke at du ikke kan bli nødt til å betale mer gebyrer fordi totalt inkompetente kommunepolitikere har gamblet bort pengene sine.

    Posted by Lars
  8. November 28, 2007 @ 9:07 pm


    Det er heller ikke rimelig at skoleelever og eldre i Narvik får svi, er det vel? At Stoltenberg og Halvorsen så kategorisk avviser statlig hjelp nå synes jeg er noe korttenkt. Tror dette er ett tidspunkt i prosessen hvor disse to burde tidd stille.

    Jeg mener at vi godt kan se en situasjon etterhvert der flere (og fra flere leire) må stå til rette i rettsapparatet for sine handlinger og disposisjoner. Vet ikke hvor rett Kristian har i sin påstand om at dette er enstemmig i de forskjellige kommunestyrene - men at det står flere enn ordførerene bak beslutningene er innlysende.

    Vet ikke hva løsninga bør bli ennå, men det virker noe tidlig å komme med bastante uttalelser synes jeg.

    Posted by Conad
  9. November 28, 2007 @ 11:20 pm


    Conad:

    I think Stoltenberg and Halvorsen are trying to push the sparebanks into a corner just to see what kind of an offer they come up with while at the same time making the kommunes that are involved sweat a little. “Lærepenger” you could say.

    I don’t think anyone can expect the Sparebanks to come up with the full amount but I would expect there to be something like a 50/50 split between them and the government to make up the shortfall.

    No matter what happens or who is responsible, you can’t allow the kommunes to go without such a large amount of their budget.

    Posted by billyquiz
  10. November 30, 2007 @ 12:33 am


    Billyquiz: Jeg svarer på norsk jeg - siden du klart forstår det.

    Joda, det er klart at regjeringa prøver å presse sparebankene med sine uttalelser. Det er ikke spesielt redelig gjort slik som situasjonen er nå.

    Staten kan fort bli en part her. Det er ikke ett usannsynelig scenario at kommunene blir satt under administrajon - og da er staten inne direkte som part. I praksis betyr det at staten mÃ¥ betale morroa (om ingen andre vil)….

    Har også lagt merke til at en av ordførerene mener at sparebankene får svi om de ikke rydder opp. Samtidig øyner han ett håp om at DnB NOR må dekke tapet fordi låneopptaket var ett brudd på kommuneloven. Det er ikke snart på tide å se om andre også burde stilles til ansvar for brudd på kommuneloven? De som brøt den kanskje? Uansett, tror jeg at kredittverdigheten til kommunene nok vil få svi noe om DnB NOR blir sittende med regninga.

    Til slutt har jeg lyst til Ã¥ berolige dem som er lai av “dumme nordlendinger” holdninga. Det gjelder ikke alle nordlendinger….

    Posted by Conad

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.